12 Cara Membezakan Emas Tulen Dan Palsu

12 Cara Membezakan Emas Tulen dan Palsu

Emas masih menjadi primadona dalam masyarakat sebagai salah satu produk pelaburan yang menguntungkan, baik perhiasan mahupun logam berharga.

Dalam jangka masa panjang (> 5 tahun), biasanya harga emas terus meningkat. Sebelum Anda mula melabur dalam emas, Anda benar-benar perlu tahu bagaimana untuk mengetahui sama ada emas itu tulen atau palsu.

Jangan biarkan pelaburan Anda menjadi sia-sia kerana Anda melabur dalam barangan palsu. Penipuan dalam urus niaga emas sering berlaku apabila permintaan terhadapnya meningkat.

Dengan mengetahui cara membezakannya daripada barangan tiruan, Anda boleh melakukan perkara mudah seperti menggigit emas, menyemak sijil ketulenan dan membelinya di tempat yang dipercayai.

Beza Emas Palsu dan Emas Tulen

beza emas palsu dan tulen

Berikut adalah beberapa perbezaan antara emas tulen dan palsu berdasarkan cara emas tersebut diuji.

PengujianEmas TulenEmas Palsu
Tengok Secara FizikalAda tanda khas.Tiada tanda khas.
Uji dengan KulitTiada bintik pada kulit.Ada bintik hitam, biru atau hijau atau bintik pada kulit.
DigigitAda kesan gigitan.Tiada kesan gigitan.
Uji Emas Dengan MagnetTidak boleh melekat atau tertarik antara satu sama lain.Melekat atau tertarik antara satu sama lain.
Goreskan Emas Pada Seramik Atau KertasTidak meninggalkan tanda.Ada warna hitam.
Uji Ketumpatan (Density Test)Mempunyai ketumpatan yang sangat tinggi.Mempunyai ketumpatan yang rendah.
Uji dengan Asid NitrikTidak berubah warna.Berubah warna.
Menggunakan IodineTidak akan terkesan.Meninggalkan kesan.
Uji Emas dengan AirJatuh ke dasar air.Terapung
Uji Emas dengan CukaTiada perubahan warna.Terdapat perubahan warna.
Uji Bunyi EmasMengeluarkan bunyi deringan bernada tinggi dan akan bertahan agak lama.Berdering juga tetapi tempohnya pendek

Cara Membezakan Emas Palsu dan Emas Tulen

Berikut adalah beberapa cara mudah yang boleh Anda lakukan untuk membezakan antara emas palsu dan emas tulen, agar tidak tertipu.

1. Tengok Secara Fizikal

tengok emas secara fizikal

Perbezaan antara emas tulen dan emas palsu boleh dilihat dari rupa fizikal mereka. Emas tulen mempunyai tanda khas, seperti setem yang menunjukkan kandungan emas.

Markah yang diketahui menggunakan karat dalam nombor antara 10k, 18k dan 24k. Selain itu, untuk membezakan emas tulen atau palsu dengan menggosok emas ke tapak tangan atau jari telunjuk.

Jika tiada perubahan, maka emas itu adalah tulen. Tetapi, jika warna menjadi pudar dan tidak seragam, boleh dipastikan emas tersebut adalah palsu.

2. Uji dengan Kulit

uji emas dengan kulit

Gosok permukaan emas menggunakan tapak tangan atau jari telunjuk Anda. Jika selepas digosok warna tidak seragam dan menjadi pudar, boleh dipastikan emas tersebut adalah palsu. Begitu juga sebaliknya.

Selain itu, Anda boleh memegang emas di tangan Anda selama beberapa minit. Tangan kita pasti akan berpeluh apabila memegang sesuatu.

Baik, perhatikan sama ada terdapat tindak balas yang disebabkan oleh peluh yang bersentuhan dengan emas. Jika Anda mempunyai bintik hitam, biru atau hijau atau bintik pada kulit Anda, maka emas itu adalah palsu.

Emas tulen tidak akan mempunyai sebarang tindak balas apabila ia bersentuhan dengan kulit kita. Walaupun kulit berpeluh. Warna kulit kita tidak akan berubah.

Tetapi sebelum itu, pastikan Anda tidak memakai alat solek pada kulit yang bersentuhan dengan emas. Kerana solekan seperti foundation cair apabila terkena emas akan menyebabkan warna hitam.

3. Berkesan Apabila Digigit

berkesan apabila emas digigit

Emas adalah logam berharga yang lembut sehingga mudah dibentuk. Jika penjual menawarkan emas dengan gred tinggi, ia boleh disemak dengan mudah sama ada emas itu lembut atau tidak.

Semakin tinggi kandungan emas, semakin lembut emas tersebut. Selain itu, ia boleh diketahui dengan menggigit permukaan emas tersebut. Jika ada kesan gigitan yang tertinggal bermakna emas tulen.

4. Uji Emas Dengan Magnet

uji emas dengan magnet

Tambahan pula, emas boleh kita uji menggunakan alat tambahan seperti magnet. Secara umumnya emas mempunyai sifat bukan magnet.

Jadi jika didekatkan dengan magnet, emas yang didakwa tulen tidak boleh melekat atau tertarik antara satu sama lain.

5. Goreskan Emas Pada Seramik Atau Kertas

goreskan emas pada seramik atau kertas

Ambil kertas atau seramik yang terdekat, kemudian emas itu goreskan pada seramik atau kertas. Jika emas itu tercalar pada seramik atau kertas tidak meninggalkan tanda, maka emas itu adalah tulen.

Nah, jika dicalar ada warna hitam, boleh dipastikan emas itu palsu. Walau bagaimanapun, kaedah ini berisiko merosakkan emas.

6. Uji Ketumpatan (Density Test)

uji Ketumpatan emas density test

Mengukur ketumpatan logam adalah salah satu perkara yang paling sukar untuk diketahui tentang ketulenan emas. Secara umum, jarang ditemui logam yang ketumpatannya melebihi emas.

Ketumpatan emas 24 karat tulen adalah kira-kira 19.3 g/ml, lebih daripada logam lain. Jadi, semakin tinggi ketumpatan semakin tulen logam berharga.

Melalui pemeriksaan ketumpatan emas, kita boleh membezakan antara emas tulen dan emas palsu. Ini kerana logam emas mempunyai ketumpatan yang sangat tinggi.

Oleh itu, sangat jarang bagi mana-mana logam lain untuk menyaingi ketumpatan emas. Semakin tinggi ketumpatan emas, semakin tulen emas tersebut.

7. Uji dengan Asid Nitrik

uji emas dengan asid nitrik

Memeriksa ketulenan emas melalui asid juga memerlukan berhati-hati, kerana asid nitrik adalah cecair yang agak berbahaya untuk badan dan pernafasan.

Caranya mudah sahaja iaitu hanya titiskan asid nitrik pada emas tersebut, kemudian tunggu reaksinya.

Jika emas bertukar warna menjadi hijau, ia boleh menjadi logam yang diberi salutan emas. Manakala, jika ia menjadi kuning, emas itu adalah loyang bersalut emas.

Di samping itu, jika ia menjadi warna putih, maka emas itu adalah perak dengan salutan emas. Nah, jika ia tidak berubah warna maka emas itu boleh disahkan tulen.

Walau bagaimanapun, untuk menggunakan kaedah ini, ia mesti disertai oleh profesional, ya… kerana cecair ini berbahaya untuk badan dan pernafasan.

8. Menggunakan Iodine

uji emas dengan iodine

Selain menggunakan asid nitrik, Anda juga boleh menggunakan iodine untuk membuktikan sama ada emas itu tulen atau palsu.

Kaedah ini tentunya lebih selamat jika dibandingkan dengan pemeriksaan menggunakan asid nitrik, kerana asid nitrik berbahaya kepada badan dan pernafasan.

Emas tulen tidak akan terkesan jika disapu atau dititikkan dengan cairan kimia Iodin. Sebaliknya, jika emas palsu tersebut ia akan meninggalkan kesan pada emas tersebut.

9. Timbang Berat Emas

timbang berat emas

Jika anda mempunyai skala dapur yang mencukupi, sila gunakannya. Jika tidak, tukang dan penilai biasanya boleh menimbang emas tersebut, Anda tidak perlu membayar.

Cari tukang dan penilai yang menawarkan perkhidmatan ini. Dalam kes ini, Anda perlu ambil perhatian bahawa biasanya terdapat ukiran berat di dalam gold bar.

Jadi ambil emas itu dan timbang. Catit beratnya dan bandingkan perbezaan sama atau tidak dengan berat yang diukir di atas ‘gold bar’ tersebut.

Ini kerana logam lain sukar untuk dapat berat yang sama seperti emas dalam ukuran kerana emas tulen adalah logam paling padu.

Ujian ini lebih sesuai digunakan pada gold bar dan syiling emas. Gunakan emas yang telah dijamin tulen sebagai bahan perbandingan.

Emas adalah logam yang teksturnya lebih tumpat daripada logam lain. Bagi mereka yang pakar dengan emas, masalah berat dan saiz ini mudah dirasai.

Jadi jika emas tersebut terlalu besar untuk beratnya atau sebaliknya terasa terlalu ringan untuk saiznya, maka emas tersebut boleh menjadi emas palsu.

10. Uji Emas dengan Air

uji emas dengan air

Uji emas dengan menggunakan air ini sesuai digunakan pada emas dalam bentuk perhiasan seperti cincin, subang, dan gelang.

Hanya sediakan bekas seperti kaca jernih atau mangkuk jernih. Isi bekas dengan air, kemudian masukkan perhiasan emas.

Emas adalah logam yang bertekstur padat, jadi apabila Anda memasukkannya ke dalam air ia harus terus ke dalam air sehingga ia jatuh ke dasar air.

Bagaimana jika emas yang Anda masukkan benar-benar terapung? Ini bermakna emas tersebut pastinya adalah emas palsu. Atau sekurang-kurangnya kandungan logamnya jauh lebih banyak, sedangkan kandungan emasnya sangat sedikit.

11. Uji Emas dengan Cuka

uji emas dengan cuka

Satu lagi cara yang sangat mudah untuk menguji emas adalah dengan menggunakan bahan biasa di dapur Anda, iaitu cuka. Melakukan uji emas dengan cuka ini boleh digunakan untuk pelbagai jenis emas, sama ada bar gold, syiling, cincin, dan sebagainya.

Kaedahnya sangat mudah. Letakkan beberapa titis cuka pada emas, kemudian sapukan. Perhatikan jika terdapat perubahan warna.

Jika emas bertukar warna, maka emas itu adalah emas palsu. Tetapi jika tiada perubahan warna, emas itu pastinya tulen.

12. Uji Bunyi Emas

uji bunyi emas

Cara ini juga sangat mudah dan kita boleh lakukan sendiri di rumah. Cuba mengetuk emas dengan syiling atau logam lain. Emas tulen akan mengeluarkan bunyi deringan bernada tinggi.

Bunyi deringan ini akan bertahan agak lama. Jika emas itu palsu ia akan berdering juga tetapi tempohnya pendek.

Leave a Comment

Slogan

Tetapkan Matlamat Kewangan, Buat Sampai Jadi

Galeri